Wednesday 24 July 2013

list perkara yang membatalkan dan tak membatalkan puasa



Assalamualaikum ..
firstly selamat berpuasa kat korang sume kan .. aku tau mesti ade yang ponteng pose kan esp budak laki :D (kidding) .. tajuk entry kali ni .. hmm ramai yang was2 kan sbnrnye ape bnda yang boleh n xboleh batalkan pose ... byk dah statement yang meragui dan palsu yang korang pon takut nk percaya .. tapi kali ni aku akn postkn insyallah yang tidak diragui .. aku amik sumber ni dari www.zaharuddin.net . cuma blog beliau sgt pnjg dan mgkin korg pon malas nk bace so aku sgkatkn.. selamilah ~




1) Darah keluar dari tubuh ; samada untuk berbekam, ambil darah pesakit, menderma darah, tercedera, darah dari hidung, tangan dan lain-lain.


Hukumnya : Tidak batal puasa kerana yang membatalkan adalah yang masuk ke tubuh melalui saluran terbuka hingga ke perut dan bukannya ‘yang keluar' dari tubuh. Manakala pandangan pembatalan puasa dengan berbekam yang berdalil hadith riwayat Abu Daud dan Ibn Majah dengan sanad sohih menurut Imam An-Nawawi, ia telah dipinda (nasakh) dengan hadith dari Ibn Abbas yang menyebut Nabi SAW berbekam dalam keadaan baginda berpuasa. Malah ini juga padangan majority mazhab kecuali Hanbali.

2) Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka dan dikeluarkan kembali tanpa sampai ke perut dan yang seumpamanya di bahagian kepala : memasukkan alat tertentu ke dalam kemaluan wanita atau dubur ketika proses perubatan yang berkaitan, demikian juga memasukkan jari ke dalam hidung, telinga, mulut dan dubur.

Hukumnya : Tidak membatalkan puasa kecuali jika alatan itu dibiar tinggal di dalam kemaluan tadi, kerana illah @ faktor penyebab batal puasa adalah masuknya sesuatu berfizikal ke perut. Terkecuali juga, wanita atau lelaki yang memasukkan jarinya ke dubur atau kemaluannya dengan tujuan nafsu, maka ia membatalkan puasa, tetapi jika tujuan istinja' atau membasuhnya maka hukum yang lebih kuat menurut para ulama adalah tidak batal. Ini juga dipersetujui oleh Syeikh Atiyyah Saqar yang mengatakan masuk sesuatu ke telinga dan hidung yang tidak sampai ke perut atau bahagian otak adalah tidak membatalkan puasa. *ada certain fatwa ckp batal , so sbgi lgkh berjaga elok dielakkan.

3) Pil elak haid untuk puasa penuh :

Hukumnya : Harus dengan syarat tidak membawa mudarat kepada pusingan haidnya, dan memerlukan nasihat doktor Islam yang berwibawa. Namun yang terbaik adalah tidak menyekat haid, dan tidak menganggu kitaran fitrah yang telah ditentukan oleh Allah swt. selain itu wanita sedang haid juga masih boleh melaksanakan pelbagai jenis ibadah. 




4) Penyembur gas untuk pesakit lelah :


Hukumnya :
Doktor mengesahkan gas semburan itu ada jisim-jisim putih yang jelas kelihatan jika di sembur di atas kertas. Hampir 90 % darinya akan terus masuk ke tekak dan melekat di esophagus dan terus ke perut. Ini bermakna ianya jisim-jisim gas itu masuk ke perut setiap kali semburan. Justeru sudah pasti ia membatalkan puasa.

Bagaimanapun para ulama masih perlu bergantung kepada makumat jelas dari para doktor bagi memberikan fatwa tepat. Sebahagian ulama seperti Syeikh At-Tantawi, Syeikh Dr Muhd ‘Uqlah, menyebut hukumnya tidak batal kerana gas itu hanya terhenti di paru-paru dan tidak masuk ke perut. Manakala, ubat lelah jenis hidu melalui hidung adalah membatalkan puasa kerana ia akan masuk ke bahagian kepala. 
*perlu dilihat disini inhaler bukanlah benda yg mngenyangkn dan digunakan dlm keadaan tdesak maka tak batal.

5) Suntikan ke dalam tubuh melalui tangan, kaki selain rongga terbuka yang asal:

Suntikan ada 2 jenis ; tujuan perubatan (bius) dan menguatkan (masuk air or kalsium). Pandangan majoriti adalah : Tidak membatalkan puasa kerana ia tidak masuk ke dalam tubuh melalui rongga terbuka dan ia tidak mengenyangkan serta tidak bercanggah dengan hikmah puasa. Tapi kalau dah sengaja nak cucuk dadah tu memg batal la kan :D

6) Berkumur-kumur dan air masuk ke rongga hidung semasa wudhu.

Hukumnya : Tidak membatalkan puasa, cuma jika berlebihan berkumur ulama Syafie mengatakannya terbatal. Justeru, jauhilah berlebihan di ketika puasa adalah lebih baik.
Ia berdasarkan hadith : "Sempurnakan wudhu , basuhlah celah-celah jari jemarimu, dan lebih-lebihkan menyedut air ke hidungmu kecuali tatkala kamu berpuasa ( Riwayat Abu Daud)


7) Melakukan Maksiat seperti tidak solat : Ini memang xla batal pose cume pahal puasa akan terhapus + dpt free DOSA .

8) Mencium lelaki dan wanita semasa berpuasa:

Hukumnya : Mencium isteri atau suami tatkala berpuasa, tidak batal menurut majoriti ulama asalkan tidak naik NAFSU SYAHWAT .



9) Wanita tamat haid

Bila wanita dah habis haid pd malamnya dan sempat berniat puasa sblm naik fajar tapi xsempat nak mandi wajib, maka puasa dia tetap SAH . Tapi kalau dia xsempat berniat puasa sblm terbit fajar maka puasanya x dikira .

10) Keluar air mazi : Air mazi adalah air yang keluar dari kemaluan lelaki atau perempuan kerana naik syahwat. Memandangkan kita ikut mazhab Syafie maka puasa tak batal.

11) Keluar air mani tanpa setubuh:

Beronani atau mengeluarkan air mani dgn sengaja (fikir lucah) sehingga keluarnya mani dengan syahwat adalah membatalkan puasa dan wajib qadha, ia adalah disepakati oleh seluruh ulama. Tapi kalau bermimpi atau kerana sakit tertentu yakni xsengaja maka tak batal .

2) Menelan air liur dan kahak : Ada 2 situasi :-


1) kahak yang masih ada dlm tekak maka klu nak telan tu x batal .
2) kahak yang dah keluar dari tekak yakni ada kat dlm mulut tp kita nk telan maka batallah sbb HARAM makan mkn bnda kotor ( gelllliiiii -__- ) .. 
Untuk kes air liur pulak xbatal tapi kalau korang dah ludah air liur tu pastu nak jilat balik mak xtaula nak ckp ape kan ~

13 ) Mandi : Tiada masalah untuk orang berpuasa mandi, ia tidak membatalkan puasa. Dalilnya adalah hadis yang menunjukkan Nabi s.a.w mengizinkan orang yang junub mandi selepas waktu subuh. Tapi nak mandi jgn la dok khusyuk telan air je .. ngek nye lahai klu buat cmni ...



14) Berniat berbuka atau membatalkan puasa sebelum waktu :

Tindakan sebegini adalah membatalkan puasa menurut mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi. Cuma jika dengan segera seseorang itu kembali berniat dan membetulkan niatnya tadi, puasa tidak terbatal.

15) Mengosok gigi ketika berpuasa :

Perlu ditekankan bahawa Rasulullah bersiwak (bersugi) xda nak guna air dan ubat gigi yang berperisa mcm kita ni .. Baginda hanya bersugi kosong je .. pernah dengar dalil ni tak 

" Sesungguhnya bauan mulut orang yang berpuasa itu pada hari kiamat adalah lebih baik di sisi Allah daripada bauan haruman kasturi" ??

Disebabkan dalil ni maka majjoriti ulama Syafie ckp gosok gigi guna ubat or air yg berlebihan adlh makruh terutama sklu slps zohor krn dikhuatiri tertelan air .. Maka lebih elok dan selamat jika dihadkan gosok gigi dan kumuran yang terhad dengan bilangan gosok gigi guna air yang terhad, selebihnya mengunakan sugi atau berus gigi tanpa melibatkan air dan ubat gigi. *klu agk2 bukak mulut bau mulut dinasour tu mohonlah gosok giginya jugak ye takot lari org drpd awak*

so ni antara list2 psl entry kali ni ..tapi kalau ada yg masih was2 jugak mohon diajukan prkara kat org yg lebih mengetahui dari aku ye .. aku just share ape yang aku dpt dan rasa sahih .. so renung2kan dan selamat berpuasa :D





1 comment: