Wednesday 31 July 2013

RESIPI RAYA : IRISH COOKIES

assalamualaikum . mcm dah 2 hari je x update blog ni . sebabnya busy la buat kuih raya . hehehe ni dah siap semua kuih raya tggal nak kasi tetamu makan je . resipi kali ni aku nak dedicated kan khas untuk kawan kecik comel macam aku ni XD nama dia farah fasihah :) sumpah best usik dia . hahah sorry farah :P ok here we go :

BAHAN-BAHAN :

180 gm buttercup
130 gm gula
20 gm vegetable shortening
1 biji kuning telur
1 sudu kecil nescafe dan esen coffee
1/2 sudu kecil baking soda
200 gm tepung gandum - diayak
100 gm tepung ubi - diayak
50 gm nestum - kisar halus


1) mula2 macam biasa lempar je semua bahan dalam besen then gelek inul sampai jadi doh . gambar ni aku buat 2 adunan sekali tau .jenuh nak uli -__-

2) lepas tu terap masuk dlm loyang . kasi jarak sikit ye sbb dia akan kembang mmndgkn ada baking soda .

3) sapu lebihan putih telur tadi then hias dan pipe coklat cair . bakar selama 20 minit pada suhu 200'C .

*coklat cair : cairkan coklat masakan/choc chip dengan shortening guna kaedah double-boiling. masuk dlm plastik then gunting hujung dia . pipe kan atas biskut tadi . 




tadaaa !!! comel tak ? heheh ni bukan aku punya . buruk sgt malu nak tunjuk >.<





haa ni aku punya . malu pulak rasenye >.< hee xpela yg penting sedap :)


lihatlah dunia betapa mudahnya kuih raya nak dibuat XD *berlagak naa* hee xdela . rupa xpenting yg penting rasa nya . SELAMAT MENCUBA ! assalamualaikum :)


No comments:

Post a Comment