Sunday 28 July 2013

Mee Bandung Muo Bujang

assalamualaikum anak2 cik temah hari ni .. sehat ke idok ? ala jgnla buat2 sakit perut la sakit jantung la time2 pose ni . kang cik temah hayun flying kick baru tau ! kali ni aku nak share resipi menu utama berbuka aku dan family semalam ... haa ini resipi first time wa buat gara2 jantung hati kambing intan paku tukul cik temah yang cabar buat mee bandung.. katanya dia mengidam nak makan mee bandung .. tapi kejada dia suruh aku buat ?? -____- haih layan kan jela kan mgkin dia bole mkn skli kot bau mee bandung yg cik temah buat ni .. moh le tgok kat bwh ni ~


BAHAN-BAHAN :

1 kg mee kuning - dicelur
1 paket perencah mee bandung - aku pakai yg 400 gm punya
5 sudu besar udang kering - dikisar halus ( ni ikut suka korang nk letak byk mana. lg byk lg sedap&pekat )
2 senduk cili kering - dikisar halus
1 senduk bawang besar - dikisar halus
2 sudu besar tepung jagung
sawi - ikut suka la nk letak byk mana . nak letak sayur lain pon boleh asalkan jgn tomato
500 gm kerang - pon ikut suka . nak letak ayam/daging/udang pon boleh
1 liter air
segenggam kacang goreng - dikisar halus
gula & garam sekucupnya
telur - ikot kome la nk letak sepapan pon boleh ~



1) Tumis cili dan bawang besar sampai naik minyak. Then masukkan udang kering serta kacang sampai agk2 nak kering.

2) Tambah perencah mee bandung dan air. Biarkan hingga mendidih kemudian pecahkan telur dan biarkan dia shgga masak (jgn diusik telur tu, biarkan dia jadi sektul gitu) . 

3) Masukkan sawi, kerang dan tepung jagung. Biarkan kuah pekat dengan sendiri sambil dikacau. Lepas dah pekat masukkan garam dan gula. Tutup api dan bolehlah kome makan !!! nak tengok ??! 




nyum3 !!! ^___^ nmpk tak telur sejibik besau kat situ .. jgn lupa perah limau baru ada kaw dia !



well memandangkan aku malas nak buat yang ori punya dan aku jugak xsuka rasa mee bandung instant, so aku dan mak aku decide buat resipi sendiri .. jadilah camtu ! tetap kaw dan menyengat :) percayalah ~~

SELAMAT MENCUBA RESIPI BUJANG !!!

No comments:

Post a Comment